Нобелівська лауреатка з Івано-Франківська: про відродження Сталіна, пропаганду і франківських бандерівців

 

/data/blog/88741/5887e96421730906073cd35ecf90ad3d.file

 

Ім'я видатної білоруської письменниці Світлани Алексієвич, яка, як вона сама каже, Більше 30 років писала портрет червоного, радянської людини, відоме у всьому світі. Її книги «У війни не жіноче обличчя», «Цинкові хлопчики», «Час секонд хенд» та ін. переведені на багато мов світу, в т.ч. на польський.

 

Нагадаємо, уродженка Івано-Франківська виграла Нобелівську премію з літератури



Нещодавно Світлана Олександрівна побувала у Варшаві Для участі у масштабному фестивалі книжковому Великої книги.



Інтерв'ю з нею записав Євген Клімакін.



Євген Клімакін: Світлана Олександрівна, це питання я задаю багатьом своїм співрозмовникам: що відбувається зараз в Росії?

Світлана Алексієвич: А що ми хотіли, ці глашатаї перебудови? Так романтично собі всі представляли - завтра буде свобода. І зовсім не знали власного народу. Ми один з одним говорили на кухнях, а поняття не мали, що народ мовчить. Ми весь час були здивовані - а чому мовчить? І ось, Путін заговорив їхньою мовою і вони не мовчать, вони його підтримують. І раптом до нас доходить, що вони абсолютно не чекали демократії. Вони не були готові. І навіть досі не знають, що це таке і, в принципі, для більшості вона й не потрібна, на жаль. Оскільки для свободи інша людина потрібен: внутрішньо готовий працювати. Я думаю, що те, що відбувається зараз - це реакція на те, що ми почали перебудову, не маючи програми. Це були просто благі побажання. Всі ми думали, що розвалимо цю кремлівську стіну і почнеться якась інша життя. І в економістів не було програми, і у політиків не було програми, і у Єльцина не було програми. Навіть у Горбачова не було, але він хоча б зрушив цей цегла. Велика людина. І це скінчилося. Я не люблю слово «совок», тому що у мене складні стосунки з моїми батьками. Вони сільські вчителі. Папа недавно помер, йому було вже під 90 років, і він просив, щоб партквиток поклали в труну. Він в Сталінграді вступив в комуністичну партію. Я думаю, батька в селі любили, він був порядною людиною. Ви знаєте, соціалізм не така проста ідея. У ній багато і чистоти і віри, але оскільки напевно це все було, передчасно, все і закінчилося такої величезної кров'ю. Але все одно люди будуть до цього повертатися.



ЄК: А що ви думаєте про Путіна?

СА: Я думаю, що це середня людина. Це посередність, звичайно. Він зараз про себе так не думає. Він відчуває себе рятівником вітчизни. І я думаю, звичайно, що це не Вацлав Гавел. Хоча в країні, в якій такі переходи, потрібен не була Єльцин, не Путін, потрібен був Вацлав Гавел. Путін, коли починає говорити, видно, що це посередній чоловік. У мене завжди виникає подив і асоціація: сучасний світ, величезні швидкісні поїзди, і як ніби поруч хтось на коні їде. І що дивно, адже в Білорусі точно так. Але на Україні зараз, будемо сподіватися, що щось зміниться. Назарбаєв - це набагато розумніші варіант. Зараз він дуже себе розумно веде. Знає, що йому вже треба піти. Він намагається в общем-то залишити країну з можливостями йти далі.



ЄК: Ви згадали Україну. Ви передчували, що буде цей конфлікт?

СА: Ні, коли моя подруга єврейської національності їхала в Ізраїль, я сказала: навіщо ти їдеш? Вона письменниця, що там їй робити? Кому там потрібен російський письменник? А вона говорила: Світлана, буде війна. Мені здавалося, що це абсолютно неможливо. Я з дитинства пам'ятаю як бабуся розповідала про Голодомори, як не любила мого батька-москаля.



ЄК: Бабуся була українкою?

СА: Так. Там завжди була нелюбов. Вона була на всіх рівнях. Адже чому не було великого партизанського руху на Україні? Тому що все тихо підтримували бандерівців. І навіть після війни, коли я слухала розповіді про селян ... Бабуся мене маленьку тягне на поле, вони там збирають ці буряки (буряк -. Ред) ... і їм копійки платили. За все літо роботи два мішки чогось привезуть - і все. Так що не було за що любити.

ЄК: В одному з інтерв'ю ви сказали, що бандерівці вас врятували від смерті ...

СА: Я мала на увазі, що в Західній Україні, в Івано-Франківську, мій батько був військовим. Він був, слава Богу, в льотній частині і не мав відношення до ніяким каральних операцій. Він розповідав що бандерівці були жорстокі, як радянські солдати були жорстокі. І дружинам радянських солдатів нічого не продавали на базарах. Тим більше, офіцерам у формі. Я була маленька, трохи більше рочки, вмирала від рахіту. У нас нічого не було - ні масла - нічого. Там був жіночий монастир і друзі мого батька перекинули його через стіну. Він прийшов до настоятельки, став на коліна і сказав: ти можеш мене вбити, але дитина помирає ... І є ж Бог, Бог же єдиний для нас всіх. А тато мій пішов на фронт з другого курсу факультету журналістики. Монахиня спочатку хотіла його вигнати, але щось її зупинило. Настоятелька довго мовчала, а потім сказала: щоб я тебе не бачила, а дружина нехай приходити. Поки дитина хвора, ми будемо давати їй півлітра молока на день. І мати і батько кажуть, що я померла б без цього, навіть питання немає.

ЄК: Вам страшно, коли Ви дивитеся на те, що зараз відбувається в Україні?

СА: Ви знаєте, я тільки що з Києва. Мені дуже сподобався там народ. Таких палаючих очей я вже давно не бачила. Ми вже пройшли в Білорусі і в Росії момент цинізму. Після того, як нічого не вийшло в 90-х, наступив загальний цинізм. А там люди вірять в те, що вони не дадуть чиновникам зжерти революцію. Молодь так говорить, люди прості так говорять. І що найголовніше, у них немає такої ненависті до Росії, яку я бачу в самій Росії. Наприклад, у таксі я сіла ... Не дай Бог заговорити про Україну. Там просто метал розжарюється - така ненависть. Я завжди кажу: адже ви, Росія, напали на них, ви їх вбиваєте, як куріпок, проти хлопчаків адже воюєте. І вони вас так не ненавидять, як ви. Це, звичайно, щось імперське. Але якщо Путін дозволяє собі сказати, що це «недонація», «українці - це недонація» ... Можете уявити собі, що твориться в масовій свідомості. А потім, я ще раз повторюю, звичайно, можна говорити, що він (Путін - ред.) Зійшов з розуму, що є час темряви, що це смутні часи ... Навіть цивілізована німецька нація це спокуса не пережила. Після багатьох років приниження - цей веймарский комплекс. Росіяни теж відчували себе приниженими. Вони були у великій імперії, а зараз вони принижені. Зараз як би продали Росію. Я думаю, влада знайшла, куди направити цю ненависть. Кажуть, що розумно направили. А я думаю, влада не те, щоб розумна ... Влада думає, як обиватель. Влада посередня, вона на рівні обивателя. Це те ж саме, що у нас в Білорусі. Розумієте, коли ми говоримо інтелігентно з народом, ми виглядаємо як інопланетяни. А Лукашенко говорить з ними однією мовою. І зараз відбувається найскладніше для художника, письменника - це не конфлікт з владою, як у мене з Лукашенком, а конфлікт з власним народом. Це набагато складніше. Коли народ тебе не чує.

ЄК: За вашими відчуттями, як це все може закінчитися?

СА: Я думаю, все буде залежати від політики Заходу. Якщо Захід допоможе Україні, якщо Україна почне підніматися з колін і Майдан отримає економічне завершення, то, звичайно, все це само згасне. Якщо ж Захід, як це часто було в історії, гратиме в якісь ігри, як у громадянську війну, після революції, як це було з Гітлером, якщо почнуться якісь складні ігри і Україна знову програє, - то я думаю, Росія знахабніє і буде воювати з Україною далі. Тим більше, що 50% українців не готові вмирати, а готові віддати Донбас. Справа в тому, що сучасна людина не хоче вмирати. Не тільки в Європі, але і взагалі людина не хоче вмирати.



ЄК: Скажіть, коли ви відчули себе білоруської?

СА: Я завжди відчуваю себе білоруської, але вихована я на російській культурі. Всі книги, які я написала - це світогляд - неможливо було б зробити в рамках білоруської культури. У нас кажуть, що білоруський погляд не вище осиного гнізда. Ми маленька нація, яку завжди російські знищували. В українців наступив зараз година самоідентифікації. Я була на Майдані. Там є такий саморобний пам'ятник героям Небесної сотні, там ці портрети. Підходили найрізноманітніші люди: бідні, добре одягнені, досить успішні підходили. Ви знаєте, вони всі пишалися, що вони українці. До речі, там я теж відчула почуття гордості, що в мені теж є українська кров і це було таке дуже сильне почуття.



ЄК: Російська пропаганда. Що з нею робити?

СА: Я думаю, потрібна сильна контрпропаганда. Іншого варіанту немає. Я вважаю, особливо після приїзду з Києва, що російські тележурналісти - злочинці. Це така відверта брехня, такий відвертий підроблення. Ви знаєте, я знову недавно була в Росії. Люди цьому вірять, кажуть «що там у хохлів», «ці хохли». Ви знаєте, цього раніше не було. Коли я їздила і писала книгу «Час секонд хенд» ще такого не було. І те, що 86% підтримують Путіна, я хочу вам сказати, що це правда. Вони щиро його підтримують. Вони принижені, обмануті сьогодні, а він дає те, що давала комуністична ідея - щось велике. Я думаю, що російська культура дуже схильна до Надідея. Так сталося під час революції, це відбувається зараз - знову російська культура стала жертвою цієї надідеї. Знову підключається церкву...



ЄК: Які почуття Ви відчуваєте, дивлячись на Лукашенка, який дарує Меркель квіти, стає «голубом миру»?

СА: 10 років тому Лукашенко мріяв, що буде господарем Русі. Це вже поховано. Він уже розуміє, що так ніколи не буде. Я бачу, що зараз починається трагедія Білорусі. І особиста трагедія Лукашенко. Йому вже не раз натякнули, «бацька, визначся, або ти з нами чи - в Європу». Але ніхто його, звичайно, туди не пустить ...



ЄК: ..Кремль не пустить?

СА: Звичайно. Вони зараз починають його душити. Вони не дали йому ніяких грошей. Вони не дали йому жодних нафтопродуктів, як це було раніше. Він, я думаю, скоро осідлає і національну ідею. Лукашенко ніколи не говорив про те, що ми повинні говорити по-білоруськи, а тепер - каже. І міністр освіти говорить. Цього нічого раніше не було. Я думаю, що він відчуває небезпеку. На наших очах ця трагедія адже розвивалася. Він бачив, як Путін брудно грає.



ЄК: З одного боку, всі розуміють, що стан між двома світами не може тривати вічно, але, з іншого боку, від багатьох людей я чую: приїжджаєш в Білорусь - чисто, прибрано - Європейський союз. Міняй тільки влади - і ось тобі Європа.

СА: У Мінську. Вони ж усі не виїжджають далі Мінська. Люди дуже складно живуть, хоча багато робиться. Треба сказати, у Лукашенка є контракт з населенням. Він боїться, що можуть бути соціальні вибухи, став поспішати з виборами. Я думаю, що він переможе на виборах. А як далі економічна ситуація? Я думаю, все в кінцевому рахунку вирішить Росія. А Путін, схоже, прийшов надовго. Перекинув людей в таке варварство, таку архаїку, середньовіччя. Ви знаєте, це надовго. І ще церква в цьому бере участь ...



ЄК: До речі, як Ви оцінюєте участь церкви, висловлювання патріарха Кирила?

СА: Це не наша церква. Церкви ні. Церква сьогодні - це один з інститутів влади. Є якісь прекрасні люди, священики, але їм теж важко.



ЄК: Ви більше 30 років досліджували «червоного людини». Читаючи Ваші книги, я задавав собі питання: чому ми постійно ходимо по колу? Були страждання, був СРСР, був ГУЛАГ. Багато сімей особисто постраждали. А сьогодні з'являються такі «дзвіночки», нагадування, що по-різному може бути, що не треба поклонятися ніякому правителю, віддавати в його руки все. Чому ми цим замкнутим колом ходимо постійно?

СА: Ви знаєте, це питання, на яке я не знаходжу відповіді. Чому наше страждання не конвертується в свободу, гідність? Це рабство, яке сидить в людях, цей Сталін, який миттєво зараз відродився. Зараз повне відродження Сталіна. Вже 5 його музеїв по Росії. Зараз обговорюватимуть пам'ятник Дзержинському - повернути чи ні на Луб'янку. Я думаю, що це має глибокі історичні корені. Досвіду свободи в Росії не було. Люди не знають, що це таке. У мене в книжці є історія, коли ми в Смоленську, в якомусь селі. 10 ранку. Мужики вже сидять під магазином. Ну і почали говорити про свободу. Ми як інопланетяни були. «Яка свобода? Че ти несеш? Горілка - яка хочеш: Путінка, Горбачевка ... Є банани, ковбаса - це і є свобода ». 

 

radiopolsha


08.10.2015 977 0
Коментарі (0)

10.05.2022
Тетяна Дармограй

Чимало українців, які наразі у відносній безпеці, відчувають провину, що можуть жити звичним життям. Зокрема, у них нерідко виникає так званий «синдром вцілілого».

968
28.04.2022
Тетяна Дармограй

Фіртка поспілкувалась з психологинею Оленою Коструб про те, як упоратися з втратою близької людини, як підтримати того, хто переживає втрату та чого робити не потрібно.    

1979
19.04.2022
Алла Павлуцька

Що таке війна для психіки, як уникнути конфліктів у команді, якщо ти волонтер? Як волонтерити, щоб не вигоріти передчасно? Як говорити з дітьми про війну та заспокоювати їх? Вправи, які допоможуть під час паніки в укритті та вдома, про синдром “провини вцілілого” та інша корисна інформація від психологині та коуч-менторки.

2851
15.04.2022
Уляна Мокринчук

Фіртка продовжує публікувати історії людей, які особисто пережили жахіття війни та переїхали з місць, які постраждали від воєнних дій, на Івано-Франківщину або перебувають тут транзитом.

3487
08.04.2022
о. Володимир Лукашевський

Війна торкається абсолютно кожного. З чим найчастіше сьогодні люди звертаються до лікаря та як побороти відчуття неспокою, говоримо з терапевтом Клініки св. Луки Лілією Федунців.

3687
07.04.2022
Мар’яна Цимбалюк

Голова Івано-Франківського обласного відділення Асоціації фахівців з нерухомості України розповів про те, що відбувалося з орендою житла на початку війни, чи стабілізувалися ціни, настільки комерційна нерухомість виросла в ціні у зв'язку з релокацією бізнесу і що слід очікувати на ринку нерухомості Прикарпаття найближчим часом.

6876 1

24 лютого Росія оголосила про початок так званої «спеціальної військової операції» в Україні. Кожній розважливій людині зрозуміло, що те, що відбувається в Україні, є повномасштабною війною. Однак, це не класична конвенційна війна (масові звірячі злочини проти мирного населення це підтверджують), в якій збройні сили однієї держави у відкритій конфронтації за нормами міжнародного права протистоять військовим силам іншої.

3871

Сьогодні кожен українець незалежно від своїх політичних, релігійних чи інших поглядів є солдатом української армії, що захищає свою країну від російсько-білоруських окупантів.

5686

Російський ліберал не може відчувати емпатію до українського народу, до його трагедії. Для нього душевні терзання російського мародера і вбивці куди важливіші і, головне, ближчі. Це таке осмислення власної нікчемності.

6824 1

Раз на рік Президент США звертається до країни з трибуни у Конгресі. State of the Union. Своєрідний звіт про стан речей в країні. Перші 20 хв (з 60) були про Україну. Овації стоячи кожну хвилину. Майже всі з українськими прапорцями.  

7640
18.04.2022

Аби уникнути харчових отруєнь чи гострих кишкових інфекцій, спеціалісти Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області рекомендують дотримуватись основних правил.

2477
28.03.2022

Вже незабаром в Івано-Франківську запрацюють анонсовані владою соціальні ринки. Тут всі охочі зможуть придбати продукти за нижчою, аніж у магазинах, ціною.

4742
25.03.2022

Харчуватися тут можуть як евакуйовані українці, так і місцеві мешканці громади.

5127
09.05.2022

Кожен охочий мав змогу доєднатися до молитви через трансляцію на інтернет-ресурсах Івано-Франківської Архієпархії УГКЦ та Архікатедрального собору.  

494
04.05.2022

Розмова між предстоятелями церков відбулась через відеозв'язок Zoom і тривала близько 40 хвилин. Патріарх Кирило під час розмови з протягом 20 хвилин, "читаючи з папірця", намагався переконати Папу Римського в доцільності війни росії проти України. 

958
25.04.2022

Православні християни вшановують пам'ять преподобного Василя Сповідника, єпископа Парійського. Наші пращури у молитвах до святого просили про надання сили та хоробрості, а також про позбавлення від хвороб. Що не можна і що  слід робити в цей день.

1828
07.04.2022

Християни східного обряду 7 квітня відзначають Благовіщення Пресвятої Богородиці – третє за значенням свято після Різдва та Великодня. Згідно віруваннями цього дня Діві Марії явився Архангел Гавриїл, який повідомив її про те, що вона стане матір'ю Ісуса Христа.  

3411
08.05.2022

Схиляємось перед матерями та батьками, які виростили мужніх патріотів, перед дітьми, які втратили батьків...

936
25.04.2022

У Франції офіційно оголосили переможця президентських виборів, другий тур яких відбувся у неділю 24 квітня.

1803
07.04.2022

Нагадаємо, що попри те, що ЗСУ фіксують численні обстріли українських земель, що ведуться з території Білорусії; дислокацію на білоруських землях російських окупантів, котрі вбивають, гвалтують та грабують цивільне населення в Україні Лукашенко цинічно заявляє, що Білорусь не є учасником війни.  

3707
05.04.2022

Метою законопроєкту є встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду символіки військової агресії рф проти України та за порушення законів і звичаїв війни в частині використання військовими формуваннями держави-агресора цивільного населення окупованих територій в якості «живого щита».

3931 9
20.03.2022

За словами Володимира Зеленського, РНБО прийняла рішення призупинити будь-яку діяльність на території України низки партій, які мають зв’язки з росією.

5466