Навіщо нам Потоцькі, або Дещо про помсту

 

Стою біля брами палацу Потоцьких. Студенти історичного факультету ПНУ, які риють траншею під пильним оком археолога Ігоря Кочкіна, якраз дістались древньої бруківки. Вона тепер на майже двометровій глибині, якщо рахувати від того халтурного асфальту, який для наших нащадків позначатиме культурний шар початку ХХІ століття. На дні вузької траншеї тьмяно відблискує брудне вологе каміння.

 

Фундаментальне таке каменюччя. Покладене, певно, у ті часи, коли бароко лише починало псувати світ.

 

Похмуре небо нависає, й ще щось збільшує навколишню похмурість. Щось таке невловиме. Й тільки з першими краплями дощу завіса невизначеності наче розсувається. У цьому локусі Франківська urbis philosophiae – таємнича міська суть – спотикається, ніяковіє і робить багатозначну паузу. Тут мешкає напружена порожнеча. Тут мав би стояти пам’ятник засновникам міста. Пам’ятник родині Потоцьких. Натомість хтось уткнув в історичне місце погруддя пасічника. Напевне достойний був чоловік. Але цей локус не для його погруддя.

 

Дивна річ. В місті, яке заснував каштелян Анджей (Андрій) Потоцький, в місті, яким Потоцькі безроздільно володіли перших півтора століття його життя, в місті, де вони були беззаперечними дідичами-фундаторами аж до початку печальної епохи «повстання мас», немає ані площі, ані вулиці, ані скверу Потоцьких.

 

Немає і все.

 

Приватна ініціатива, котра як і природа, не терпить порожнечі, спромоглась на таку собі компенсацію. Поряд з означеним локусом відкрився бар «Потоцький» з новодєлом - гербовим «муром», розрахованим на туристичні фото. Щось подібне намагались зробити і в «Бастіоні». Але це, повторюю, приватні ініціативи. Які лише підкреслюють відсутність волі з боку міської громади. Волі до відродження загальноприйнятих у цивілізованому світі символів та ритуалів. Волі до шляхетності та спокійної (а не істеричної) самоповаги.

 

Натомість існує воля з протилежним вектором. Чітка і послідовна політика символічного ігнорування Потоцьких.

 

У своєму есе «Станіславо-Франківськ» краєзнавець Іван Бондарєв, роздумуючи над проблемою повернення місту його рідного імені, назвав, серед іншого, дві міцні немудрящі ідеологеми, які пережили радянську добу й нині побутують серед містян: «Потоцькі були катами й експлуататорами українського народу; Іван Франко українець, а Станіслав Потоцький поляк».

 

Власне, ці ідеологеми вилізли з того ж розплідника, звідки й перейменування Кенігсбергу у Калінінград, Юзівки у Сталіно (потім у Донецьк), а Єкатеринбургу у Дніпропетровськ. Походження подібних трансформацій не є таємницею. Гірше те, що справа сталіністів живе і перемагає в свідомості тих, хто нібито стонадцять разів відхрестився від спадку вусатого Анкла Джо.

 

Зрештою, скаже хтось, Родезія стала Зімбабве, незважаючи на всі заслуги Сесіля Родса. До цього можна додати Сайгон перейменований на Хошимін та ще з десять африканських та азійських «номінативних помст» клятим колонізаторам.

 

З іншого боку, у Мандели стало смаку і шляхетності не перейменовувати Йоганесбург і Преторію у якісь Мумабали і Тамлабаси.

 

Без сумніву, ніхто не може заборонити міській громаді креативно впроваджувати прогресивний досвід Зімбабве на землях Галичини. Тим більше, що навколо нас все більшає й більшає речей, систем та процесів, організованих за африканськими взірцями минулого століття. Але тоді не треба лицемірно розпатякувати про європейський шлях міста. Скажіть чесно: ми крокуємо у напрямі Зімбабве і щиро балдіємо від цього.

 

А якщо так, то крокувати треба послідовно. Не робити нацліберальних ідеологічних салатиків, а чесно казати те, що в засіло у голові. Казати про помсту. Про застарілі мстиві почуття, які нищать не об’єкти помсти, а самого їх носія. Для чіткості формулювань можна прислухатися, скажімо, до настрою місцевої блогерки, яка років три тому написала:

 

«Знаємо ще зі школи, ким були Потоцькі та подібні до них магнати. Як вони ненавиділи все українське, «хлопське». А тепер онуки отих битих-перебитих канчуками хлопів і ґвалтованих українських дівчат аж підстрибують так хочуть щоби місто знову назвати Станіславом. Бо так, бач, по-європейському (так їм здається, бо ж неуки і не слухають мудрих людей, справжніх українців)[…] В палацах народжувалися ті, які стріляли в українців і вішали їх. Тому я зрадію, коли зноситимуть те прокляте нашими прадідами румовище (Палац Потоцьких – В.Є.), над яким так квокчуть перешивані хлопи  і грантоїди».

 

Тут ми виходимо на ширше проблемне поле. Питання: наскільки вважати актуальною історію? Радянська традиція на це питання відповідала чітко та однозначно: «Ніхто не забутий, ніщо не забуте!»

 

Повністю солідарна з цим більшовицьким гаслом була і є українська народницька традиція, яка постійно апелює до досвіду та діянь предків. Радикальні ідеологеми, солідаризовані з нею, присутні у наведеній вище цитаті. Ця традиція готова кожне нове покоління пустити зачарованими колами мстивості, зобов’язати нащадків платити за давніми рахунками. Платити з відсотками. З такими великими відсотками, що годі й сподіватися на остаточну виплату.

 

Навпаки, якщо припустити, що історія критично не важлива і вона не є вчителькою життя (як, скажімо, у дискурсі постмодернізму), то, в принципі, можна забути не лише про хрестоматійні канчуки, але й про фундаторів Станиславова. Тим більше тепер, коли відносини з сусідами не такі безхмарні і темою Волинської трагедії успішно маніпулюють зацікавлені сили. На зразок: минуле таке, яким воно потрібне нам. Такий історичний релятивізм колись вважався крайністю, але за наших часів несподівано здобув ледь не глобальну канонізацію.

 

Кожна з означених популярних позицій має свої аргументи і своїх ревних захисників. Обидві вони, в принципі, по-своєму солідарні з тими, хто перейменував Родезію. Тому обидві мені не симпатичні.

 

Моя позиція така. Все треба робити та приймати, виходячи з самоусвідомлення. Себто все робити для себе, а не для якогось уявного арбітра, який нібито ставить нам залік з предметів «євроінтеграція» чи «слов’янська єдність».

 

Як на мене, це не полякам і не європейцям потрібно, щоби містяни Івано-Франківська вшанували фундаторів власного міста. Це потрібно нам, щоби ми нарешті почали себе ідентифікувати не лише як споживачів ковбасних виробів, впертих до нестями патріотів або ж мстивих нащадків битих кимось хлопів.

 

Може, вже почнемо поважати себе й припинимо боятись Потоцьких? Може, припинимо мстити за давні образи? Чи пам'ять, яка записана на кріпацьких спинах, довша й міцніша за ту, котра у головах?   

 

Володимир ЄШКІЛЄВ, ГК


Коментарі (39)

Тупе Муму 2013.07.26, 09:53
Щось я не второпав. Навіщо нам ті Потоцькі? Вони нам пришлють грошей? допоможуть скинути окупантів? А з повагою та самоповагою ми й так дамо собі раду. Весь світ поважає наш бандерівській край за те, що ми найдовше чинили опір червоній орді. най пасічник там стоїть - в нього українське обличчя а панських морд нам не тра
А 2013.07.26, 10:01
Муму таки справді тупе!..
гиги 2013.07.26, 10:03
"Весь світ поважає наш бандерівській край за те, що ми найдовше чинили опір червоній орді", хаха. В чому ця повага виявляється?
Тупе Муму 2013.07.26, 10:12
Як поважають? а ви що не розумієте самі, що європа ніколи б не наполягала на приєднанні нашому до свого числа, якби не розуміла, що лише наші на німецьких танках зможуть заїхати до ведмедя в гості й дати йому прочухана. там де вони будуть думати й радитись з Обамою, наш Василь ввімкне мотора, вистромить з люка шмайсера і гайда! Начувайся, ведмедику!
гиги 2013.07.26, 10:18
ви знаєте, я теж люблю жарти ))) яка європа наполягає на нашому до неї приєднанні, як ви висловились? Кого ви маєте на увазі Польщу і Чехію? це по вашому, вся Європа?
Тупе Муму 2013.07.26, 10:37
А вам лише "гиги". Почитайте, що кажуть європейські достойники з Британії, Франції, німеччини. Вони України як хліба хочуть. Якби зараз не було кризи,вони б вже нас до себе затягли. Й взяли би таких як є без потоцьких та іншої придуманої пісні. Що вам вперлося шанувати чужих. Своїх шануйте. Он досі у Франківську немає вулиці лікарки Дмитрів. А вона тверда була націоналістка, бандерівського карбу.
гиги 2013.07.26, 10:45
я з радістю почитаю, що кажуть "європейські достойники", як тільки ви,сподіваюсь,поділитись зі мною посиланням ))) І до чого їм Україна? що вона може дати ЄС, ви не задумувались з цього приводу?
Щукар 2013.07.26, 11:31
То були засновники міста,його батьки. А батьків,яким би вони не були,потрібно пам`ятати.
ник 2013.07.26, 13:20
1. А чо ж поляки маючи і свою державу і власні капітали не встановили статуї чи назвали вулицю П.? вважали їх більше русинами ніж ляхами?? Бо Миколай ст.Каньовский, збудував собор св.Юра у ЛЬвові, та його близнюка собор УГКЦ у Почаєві, де і сказав себе поховати. А втулили нам Міськевіча, який до міста ні пришити, ні прилатати. До кого питаня, аватар?? Тєрпілами нас назначив? 2. Я не за знищеня зародку міста, а за політику "новодєлів" ,розрахованих на туристів і на дітий з села, яких привезли до міста і далі до Галичє. (читай мою думку про Новий Галич у статі Случика поруч). Коментар дітим і туристам має бути: поляки хтіли вбити в нас Дцух і Славу Галичє і зсунули центро до Станиславова, а ми вігнали поляків, але памнєть про канчуки бережем у вигляді шовініста Міськевича, аби ніколи ляхів і инчих суда не пустити. І хочем ту розвивати Дух центра Галичини, видима історична частина якого буде жити в Крилосі. Тому навмисно не розвивати історію міста, а за історійов возити людий за 20км до Крилоса. 3. Читав вашу книгу, де детально описано походженя города Ст. як квітки Зефірот, та ін. масон-символів. А се ще глюбша тєма, як поляки. Тому ми, місцеві, будем тримати Дух Галичє ту, силов наших зусиль, а не потоцких, юдеїв, вірменів, а тепер ще й маскалів у формі Дем"янового Лазу. І як буде наш Дух, то і не страшно посеред відбудованого маєтку П. поставити статую старого Мелника з Золотого Потока, який заснував сей рід вояків, що прославили Польщу і встидалисі своїх коренів, тобто свого діда-русина, красивого і войовничого. А Міськевича теж лишити, але приварити табличку з зневажливов цитатов про русинів, аби люди проходячи плювали на него. 4. бандерівці в тисменици та і в инчих місцєх добре робили, що палили хати поляків і підривали косцьоли, не думали, а де ж то розселятсі виселені лемки, бо нині приїдут ляхи в нашу Тисменицю, і дивуютсі, а де ж то ми тут жили, де наш косцьол, цментаж - а нема!!! І їдут мимо. А їх ту було дохріна - розкажував небіжчик п-к Оленчук - вся дорога до Стан.-то були їх хати, тепер замість кост - райком, замість синагоги - банк, замість цвинтару -поле, там де ангела Ткач поставив. Я от придумав як інакше вести інфо-войну.
я 2013.07.26, 14:34
якщо ви, хлопи, так ненавидите поляків, то чого так претесь до них? Чого як останні жебраки вистоюєте під візовими центрами ? Чого їдете до них на закупи і жерете їхнє? Чого відправляєте-випихаєте своїх дітей в Польшу за освітою? Чого торгуєте їхніми товарами, даючи їм добряче заробити на вас , а не налагоджуєте своє виробництво ? Сидіть собі в себе вдома. Чи комплекс хлопа перед паном таки перемагає ???????????
іван 2013.07.26, 16:20
Вумному автору до відома, Єкатеринбург - місто на Уралі, яке в радянські часи було Свердловськом. Дніпропетровськ - місто в Україні, що в часи Російської імперії найменувалось Катеринослав. Скільки ще там у вас дурниць написано?
Тупе Муму 2013.07.26, 23:51
ДЛЯ ІВАНА. Також побачив помилку з Катеринославом. Але не став наголошувати. бо ж від того зміст статті не міняєсі. а біда наша від таких "іванів", що сотворені Богом тільки для того, аби помічати дрібниці і не бачити суті. Іване, всі дурниці порахував? то йди просписі, не лізь між поважними людьми пхати пьонть крейцарів.
Читач1 2013.07.27, 13:32
Якщо Єшкілєв буде так далі писати - буду прихильником його творчості. Підтримую його боротьбу з рагулізмом.
Анонімус 2013.07.28, 01:13
Аффтар викликає щораз більше співчуття. Ще більше, ніж обложені енкаведистами останні бандерівці у схронах. Аффтара обклали носії автохтонної ментальності і культури - зі всіма специфічними рисами впертих селюків, які не забажали асимілюватися і возлюбити привозних асвабадітєлєй. Тому аффтар стогне і ридає: дайте йому щось дійсно аристократичне - чи то графа Потоцького, чи красівого савєцкого ахвіцера, чи якогось жидомасона, обвішаного зрозумілими тільки обраним символами. Має на чомусь відпочити змучений китайськими трусами на лотках і соняшниковим лушпинням зір просвітленого. Аффтар, не парся! Нагадай реконкісту: дикі іспанські варвари вигнали зі своєї землі культурних маврів, "скасували" і троха попалили євреїв, а тоді вже потихеньку дійшли до Гауді та інших висот, якими належить захоплюватись. Так що доля аффтара і подібних почесна і перспективна - стати культурним гумусом для народження нової цивілізації. А рештки від Потоцьких, як прийнято - під товсте скло, щоб туристи споглядали. Тим більше, що Бахматюк при підтримці влади старанно працює, щоб невдовзі там залишилась лише купа цегли.
Матрос 2013.07.28, 08:17
Анонімус - тобі краще пасує називатися АНАЛУСОМ ! Решта - коментаріі типічних РАГУЛІВ.
Наталка 2013.07.28, 11:56
Я дивуюсь, звідки таке збентеження в коментаторів? Так ніби не знали що в місті живуть рагулі й ті рагулі на дух не переносять нічого чужинського. Скільки у Франківську вулиць, названих іменами єврейських письменників 20 століття, які жили у місті. Чи є вулиця Граната? Чи є вулиця Горовиця? Зате є вулиця дудаєва, який певно сильно прислужився нашому місту:) Я б не сказала, що громада мстить. Вона занадто тупа для помсти. Просто вона тупо не хоче нічого за межами звичних речей: ковбас, Божих служб, вишиванок, пліток та борщів. Й не цікавиться в світі нічим і нічого не знає. Тільки коли на голову громади валиться чергова біда, наші люди схоплюються, кричать, протестують, але вже пізно.
Анонімус 2013.07.28, 12:38
Коментатори Є. постійно граються у гру "Замельдуйся, що ти не рагуль!" Так поспішають не стати тим останнім (як у грі в дурня), що не помічають тривіальної маніпуляції - змішування "дара Божьего с яичницей". Є очевидний факт - у місті живуть рагулі, як і у ВСІХ українських містах. Ясно також, що мешканців Кракова і Оломоуца тривале проживання в умовах закону і порядку, переважання німецького впливу над російським привчили не лузати насіння і не смітити на вулиці, на відміну від жителів Жмеринки чи Станіславова. Однак з погляду інтелекту, залученості до реальної культури більшість "там" такі ж рагулі, як і тут. І якщо "там" цінують персонажів історії різного походження і соціального статусу, то це не заслуга більшості населення. Краків'яни не встановлюють пам'ятники за наслідками міського референдуму - це робить нечисленна меншість з мізками і владою. І нашу вулицю Шевченка розрили не рагулі з Позитрону, а жадібні чиновники, які себе уявляють елітою. Тому реальною проблемою є не масовий рівень культури - він природний для недавніх вихідців з села, а болото місцевих "лучших людєй", які у нас зображають владу, освіту, науку і культуру. Якщо влада дасть раду з тротуарами, впорядкує торгівлю і пильнуватиме за вивезенням сміття, то найпримітивніший рагуль потроху звикне викидати недопалки в урни, а не під ноги. І Потоцьких нема в місцевому пантеоні не тому, що Каскад і Позитрон проти, а тому, що еліті ніколи - треба встигнути нацупити собі і дітям. Словом, нічого стогнати і клясти рагулів до речі і не до речі - це підхід "Тримай злодія!"
Аспірінус 2013.07.29, 15:22
Як фаховий психолог можу зрозуміти "Анонімуса". Він пробовкався, коли написав про "лучших людей". Анонімуса гребе тому. що йому хтось перекрив шлях до еліти. Хоча, насправді, швидше за все, то він сам винен - закопав свій талант заради годування жінки і спиногризів. В середовищі франківської "творчої інтелігенції" таких лузерів кілька сотень. І усі пхикають злістю на еліту.
Анонімус 2013.07.29, 17:02
Прикольний спіч, шкода, що мало:) Я би радив провінційному психологові (чи не розливу філософського ф-ту ПрНУ?) не тільки щось виголошувати, а й вчитуватися і вслухатися. Тоді пан Піґулка помітив би, що місцеву "творчу інтелігенцію" я трактую за Подерв'янським: "Харитон Йо..ищенко, митець" (с) Більшість людей, з якими у мене є змістовне фахове існування, є поза межами області, а часто й України. Зануритись у середовище місцевої "еліти" (часто ліньки ставити лапки) було б downshifting. Зате пан психолух вживає це слово без лапок, з чого і без спеціальної підготовки легко бачити щиру віру, що він в цей рай уже потрапив. Не можна ставитись до життя і до себе так - без реалізму і почуття гумору.
Аспірінус-форте 2013.07.29, 17:36
Йой! Оце так відповів наш німус, аж страшно стало. Подю також читали - про Магарича, Степана Сраку та інших мистців. Хто ж проти, що у нас в місті розвелося таких степанів - погоджуюсь. Дивуюсь лише, що то ви цих кумплів з погорілої совіцької хвілармонії вважаєте за "лучшіх людей". Та вони вже 20 років як "лішніє люді". Й то ви так пускаєте пузирі на їхню адресу? Щось то ви, пане, запізднилися й то сильно. Ви краще дивіться в корінь. А в корні сидить зовсім не шлапата "елітка" з подіних героїв. В корені сидить "його величність нарід". А в ньому є великі соціальні групи. Так рагулі - це велика соціальна група, яка витіснила з міста іншу велику соціальну групу - містян (чи то міщуків, урбаноїдів) і посіла її місце. Й ті містяни були пацаватими, щоби не сказати моцніше, а нові хазяї міста то вобщє! І Потоцьких вони ненавидять не умозрітєльно, а на рівні підсвідомості, як ненавидять асфальт, яким ходять, будинки у якихживуть. Вони ж кожної пятниці тікають, сараки, до своїх сел, щоби босими ногами походити по рідному гівнецю, струсити пил ненависного міста з себе і попити пивасик під рідною грушкою. Бо в понеділок знову д оклятого міста,яке заснували кляті Потоцькі! От яка бідося. А ви тут про елітки розпатякуєте.
Анонімус 2013.07.29, 18:06
Епічна картина: дві непримиренні групи - рагулів-селюків і міщухів - зійшлися у герці на роздовбаному франківському асфальті. Сюжет цілком для батального мила на кшталт "Трої". Правда, поділ якийсь дивний - як на блондинів і вегетаріанців. Хочеться тішити себе думкою, що міщух рагулем бути не може (на жаль, може, ще й як!) Неясно також, чого напівурбанізований селюх має ненавидіти місто і особливо якогось Потоцького, який йому вопше до ... Будьмо реалістами - більшість містян в Україні є або зразу з села, або в одному-двох поколіннях. А нечисленні ісконно гарадскіє - переважно спадкоємці не богеми або аристократії, а совслужащіх або пролєтаріата - такий же низькопробний матеріал. Тому стогони про стероризованих рагулями міщухів і знищене ними місто - це кухонні балачки для скривджених життям посередностей. І чого так боятися говорити про конкретних "лучших людєй"? Вони хоч і плоть від плоті і кров від крові народу, але з нашою кастово-феодальною системою циркулюють навколо корита, відгороджуючись від "плебсу", чіпляючи одне одному відзнаки і навчаючи жити тих, хто дійсно щось може і вміє.
Анонімус 2013.07.29, 18:18
І навздогін: слідкуйте за сюжетом. Наша імпотентна "творча інтелігенція" - це якраз за Лесем. А "лучшиє люді" - це вже чиновницько-депутатсько-бізнесова коломийка, яка зараз насправді визначає, що робиться з містом. Правда, понти в обох категорій несамовиті.
Угу 2013.07.29, 18:37
Високоінтелектуальні дебати на рахунок ставлення до аристократів-засновників Станіславова,плавно скотилися у площину: "рагуль ти чи не рагуль" і ще трохи й перейдуть у наступну фазу: "підар ти чи не підар"
угугугу 2013.07.29, 18:51
підари, підари
Анонімус 2013.07.29, 21:37
Є., як завжди, поводиться троха по-жіночому: привід для шкандалю -це одне, а справжня причина - зовсім інше. Спереживався хлопець, що замість грабя стоїть пасічник, і вулиці з правильною назвою нема, то треба було наїхати на якусь там депутатську комісію, яка називає-переназиває-встановлює-демонтує, або на мєстних краєзнавців - колег пана Кочкіна і знайомих Є. - хай би вийшли з ініціативою. Маємо також заслужених довбушезнавців і лавреатів, що пишуть перами золотих птахів - ідеальна мішень для захисника аристократичних цінностей. Якщо би в підсумку цього рейваху вратували хоч частково палац Потоцьких (не дуже віриться, що там все так безнадійно - скорше просто місце дуже ласе), то я би з пшиємносцьов поставив у церкві свічку за здоров'я Є. А що ми маємо? Тонкі намйоки, що українські хлопи до польських аристократів співвідносяться, як негри Родезії до англійських колоністів. Війну з вітряками - уявними опонентами відзначення пам'яті Потоцьких. А хто з притомних освічених людей, які приймають рішення, власне, проти? Якась анонімна блогерка? Яку б тему Є. не підняв, все одно врешті зіб'ється на галімих селюків і їх захисників - відсталих народників. То для чого такі різноманітні вступи, якщо висновок завжди той самий? Чи це нагода для фанів вчергове відхреститися від рагулів?
Я 2013.07.30, 10:16
Сумно читати всі ці коментарі. Хто ж вас буде поважати як націю, якщо ви самі себе не поважаєте? Влаштували розборки типу "сам дурак". Знайши корінь зла - вихідця з села? А кормить вас хто? Вони принаймі не корчать з себе "еліту" обкурену. А творча еліта у нас де? Тусується по халявних прийомах, біля халявних шведських столів, обдовблюється травкою і влаштовує дружній мєждусобойчик - коли один хвалить творчість іншого? Коли вони в останній раз реально і тверезо дивились на світ божий? Чи піднімали будь які культурні чи національні питання?
Споживач 2013.07.30, 10:26
"А кормить вас хто?" Судячи з номенклатури товарів у супермаркеті - мене годують поляки, молдавани, північні африканці та решта світу. Та й на базарі української продукції все менше. До речі, годують мене сільські трударі не з благодійності, а за великі гроші. 23 гривні за слоїк з чорницею, 120 гривень за в'язочку грибів!
& 2013.07.30, 10:52
Щоб нація була життездатною і підтримувала добробут і рівновагу в своїх кордонах, в її складі повинні бути присутні всі прошарки: і інтелігенція і рагулі і навіть проститутки зі злодіями. Але всі вони повинні знаходитись в певному чисельному співвідношенні і головне БУТИ НА СВОЄМУ МІСЦІ! І тоді селянин буде годувати всіх (і за це гому честь і хвала) живучи в своєму середовищі, інтелігент буде прикладом для наслідування в плані культури поведінки, інтевектуал буде продукувати нові ідеї і т.д. А у нас все вверх ногами: ті кому місце на фірі - позалазили в адміністративні кабінети, ті хто має інтелектуальний потенціал робити наукові відкриття - торгують на базарі, бо не змогли реалізувати себе в корумпованому середовищі рагулів при владі, а спадкових інтелігентів у нас взагалі не лишилось (бо і було їх мізер - Станіславів засновували, проектували і плекали його естетичну красу, погодьмося, далеко не українці) Тому і маємо те що маємо. Потомки неграмотних селян за своїми морально-етичними принципами селянами і залишились, але живуть в місті, претендують на "елітарність" і перетворили почивший в бозі Станіславів в Івано-Рагулівськ.
Я 2013.07.30, 11:02
не можу не погодитись з останнім коментарем, все правильно на всі 100%. Хоча від того стає дуже сумно
д89 2013.07.30, 12:19
100%
Roman 2013.07.30, 12:45
А поляки, тим часом, перейменують Жешув у Ряшів, щоб відповідало істинному духу української старовини (sic!), ну ми звичайно можемо віддати шану польським магнатам, але хотілося б відповідної шани до Данила Галицького чи його синів у надсянських містах сучасної Польщі, ними заснованих! Але цього ж нема і ближчим часом не буде, бо Європа залишається Європою націй, які самі творять своє середовище проживання.
Щукар 2013.07.30, 14:05
Мене особисто вразило те,що було зроблено з давніми скульптурними обличчями ангелів,які були на фронтонах будинків Станіслава. Їх просто позамазували цементом!Більшість на залізничному вокзалі, а в центрі на сотці над Аваль банком бовваніють якісь напівяйця - це те,що раніше було скульптурними творами старовинних митців... А ви все на Потоцьких гоните...
гість 2013.07.30, 14:39
В 1354 році Жешув збудував польський король Казимир III. Довгий час ці землі були володінням знатного і досить впливового в Польщі роду Любомирських. Тут у 1658 році Єжи Себастьяном Любомирським була заснована друга в Польщі середня школа. Проте інтенсивний розвиток міста почався після зосередження в місті військової і авіаційної промисловості.
% 2013.07.30, 18:38
Якби я був мером, звернувся би до поляків з пропозицією-проханням - посприяти фінансово в спорудженні у нас пам"ятника засновнику міста Станіслава. А також в підготовці скульптурного проекту (залишивши за собою право кінцевого затвердження чи відхилення його звичайно ж) Думаю таким чином вдалось би піймати двох зайців одразу - і покращити наші з поляками відносини і мали б красивий памятник, та ще і нахаляву :)))))
$ 2013.07.30, 19:48
;)
Аспірінус-форте 2013.07.30, 21:08
Кому шо, а бикоті - халява!
Я 2013.07.31, 12:37
Народ, не буду зараз щодо дискусії на дану тему. Прошу тих, у кого ще щось є у голові і серці придивитись і брати участь у ініціативах під умовними назвами ТРЕТЯ РЕСПУБЛІКА та Ініціатива 1-го грудня. Треба щось кардинально міняти в країні. Там згодиться і Ваш інтелект, знання, енергія і практична робота. От вічно так відбувається - поки справжня еліта, інтелігенція воює між собою за якісь ідеалізовані цілі, рагулі від сапи, або з маузером (як в 17 році) керують і країнами і народами і тими ж інтелігентами. Шануймося!
Петро 2013.08.01, 11:34
"Бароко лише починало псувати світ" як таке можна писати, хоча це так по нашому по українськи. Потоцькі на той час значно розвинули місто у всіх його проявах, а тепер задумайтесь і подивіться що зробили ми українці з нашим містом: При владі одні бандити які грабують все що тільки можна, Архітектурний вигляд міста спотворений, освіта та мистецтво не розвиваються. Навіть територію на якій колись був розташований палац Потоцьких тепер загарбана новим "героєм" україни олігархом Бахматюком.
свідомий 2013.08.02, 09:43
Бо тепер Франківськ українське місто а не польське.
10.05.2022
Тетяна Дармограй

Чимало українців, які наразі у відносній безпеці, відчувають провину, що можуть жити звичним життям. Зокрема, у них нерідко виникає так званий «синдром вцілілого».

968
28.04.2022
Тетяна Дармограй

Фіртка поспілкувалась з психологинею Оленою Коструб про те, як упоратися з втратою близької людини, як підтримати того, хто переживає втрату та чого робити не потрібно.    

1979
19.04.2022
Алла Павлуцька

Що таке війна для психіки, як уникнути конфліктів у команді, якщо ти волонтер? Як волонтерити, щоб не вигоріти передчасно? Як говорити з дітьми про війну та заспокоювати їх? Вправи, які допоможуть під час паніки в укритті та вдома, про синдром “провини вцілілого” та інша корисна інформація від психологині та коуч-менторки.

2851
15.04.2022
Уляна Мокринчук

Фіртка продовжує публікувати історії людей, які особисто пережили жахіття війни та переїхали з місць, які постраждали від воєнних дій, на Івано-Франківщину або перебувають тут транзитом.

3487
08.04.2022
о. Володимир Лукашевський

Війна торкається абсолютно кожного. З чим найчастіше сьогодні люди звертаються до лікаря та як побороти відчуття неспокою, говоримо з терапевтом Клініки св. Луки Лілією Федунців.

3687
07.04.2022
Мар’яна Цимбалюк

Голова Івано-Франківського обласного відділення Асоціації фахівців з нерухомості України розповів про те, що відбувалося з орендою житла на початку війни, чи стабілізувалися ціни, настільки комерційна нерухомість виросла в ціні у зв'язку з релокацією бізнесу і що слід очікувати на ринку нерухомості Прикарпаття найближчим часом.

6876 1

24 лютого Росія оголосила про початок так званої «спеціальної військової операції» в Україні. Кожній розважливій людині зрозуміло, що те, що відбувається в Україні, є повномасштабною війною. Однак, це не класична конвенційна війна (масові звірячі злочини проти мирного населення це підтверджують), в якій збройні сили однієї держави у відкритій конфронтації за нормами міжнародного права протистоять військовим силам іншої.

3871

Сьогодні кожен українець незалежно від своїх політичних, релігійних чи інших поглядів є солдатом української армії, що захищає свою країну від російсько-білоруських окупантів.

5686

Російський ліберал не може відчувати емпатію до українського народу, до його трагедії. Для нього душевні терзання російського мародера і вбивці куди важливіші і, головне, ближчі. Це таке осмислення власної нікчемності.

6824 1

Раз на рік Президент США звертається до країни з трибуни у Конгресі. State of the Union. Своєрідний звіт про стан речей в країні. Перші 20 хв (з 60) були про Україну. Овації стоячи кожну хвилину. Майже всі з українськими прапорцями.  

7640
18.04.2022

Аби уникнути харчових отруєнь чи гострих кишкових інфекцій, спеціалісти Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області рекомендують дотримуватись основних правил.

2477
28.03.2022

Вже незабаром в Івано-Франківську запрацюють анонсовані владою соціальні ринки. Тут всі охочі зможуть придбати продукти за нижчою, аніж у магазинах, ціною.

4742
25.03.2022

Харчуватися тут можуть як евакуйовані українці, так і місцеві мешканці громади.

5127
09.05.2022

Кожен охочий мав змогу доєднатися до молитви через трансляцію на інтернет-ресурсах Івано-Франківської Архієпархії УГКЦ та Архікатедрального собору.  

494
04.05.2022

Розмова між предстоятелями церков відбулась через відеозв'язок Zoom і тривала близько 40 хвилин. Патріарх Кирило під час розмови з протягом 20 хвилин, "читаючи з папірця", намагався переконати Папу Римського в доцільності війни росії проти України. 

958
25.04.2022

Православні християни вшановують пам'ять преподобного Василя Сповідника, єпископа Парійського. Наші пращури у молитвах до святого просили про надання сили та хоробрості, а також про позбавлення від хвороб. Що не можна і що  слід робити в цей день.

1828
07.04.2022

Християни східного обряду 7 квітня відзначають Благовіщення Пресвятої Богородиці – третє за значенням свято після Різдва та Великодня. Згідно віруваннями цього дня Діві Марії явився Архангел Гавриїл, який повідомив її про те, що вона стане матір'ю Ісуса Христа.  

3411
08.05.2022

Схиляємось перед матерями та батьками, які виростили мужніх патріотів, перед дітьми, які втратили батьків...

936
25.04.2022

У Франції офіційно оголосили переможця президентських виборів, другий тур яких відбувся у неділю 24 квітня.

1803
07.04.2022

Нагадаємо, що попри те, що ЗСУ фіксують численні обстріли українських земель, що ведуться з території Білорусії; дислокацію на білоруських землях російських окупантів, котрі вбивають, гвалтують та грабують цивільне населення в Україні Лукашенко цинічно заявляє, що Білорусь не є учасником війни.  

3707
05.04.2022

Метою законопроєкту є встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду символіки військової агресії рф проти України та за порушення законів і звичаїв війни в частині використання військовими формуваннями держави-агресора цивільного населення окупованих територій в якості «живого щита».

3931 9
20.03.2022

За словами Володимира Зеленського, РНБО прийняла рішення призупинити будь-яку діяльність на території України низки партій, які мають зв’язки з росією.

5466