Івано-Франківськ, Станіслав чи Станиславів?

 

Андрій Корнієнко

 

 

В соцмережах все частіше починає обговорюватися питання доцільності перейменування нашого міста з Івано-Франківськ на Станіслав чи Станіславів. І якщо раніше це були поодинокі статті чи коментарі, то тепер цей рух вже набирає масовості, а отже, винесення даного питання на публічне обговорення та прийняття якогось рішення з цього приводу є неминучим.

 

Наразі, я б спробував систематизувати загальну інформацію про історію найменування міста та акцентувати увагу на питаннях, що є найбільш дискусійними.


Отже, наше місто отримало назву Івано-Франківськ 9 листопада 1962 року, коли відзначало своє 300-річчя. До цього часу, в залежності від того, під чиїм управлінням знаходилися наші землі, місто носило такі назви:


1662 - 1772 роки (110р.) - Станиславів (пол. Stanisławów), Польща
1772 – 1918 роки (146р.) - Станіслав (нім. Stanislau), Австро-Угорщина
1918 - 1939 роки (21р.) - Станиславів, Польща
1939 – 1962 роки (23р.) - Станіслав, СРСР


Таким чином, за весь час свого існування місто носило назву Станіслав 169 років, Станиславів 131 рік, Івано-Франківськ 53 роки.

 


1) Чому Івано-Франківськ?


Це питання напевно найцікавіше для загалу, бо однозначної і достовірної відповіді на нього не може дати ніхто. Невідомо кому спало в голову, і які реальні причини були на те, щоб не сприймати історичну назву міста, але 9.11.1962 року Президія Верховної Ради УРСР видала Указ з таким формулюванням: «Беручи до уваги побажання колективів промислових підприємств, колгоспів, радгоспів, учбових закладів та клопотання громадських організацій Станіславської області, Президія Верховної Ради Української РСР постановляє: Перейменувати місто Станіслав на місто Івано-Франківськ і Станіславську область на Івано-Франківську». 


Чому саме обрали ім’я славетного поета, політика, перекладача, вченого Івана Яковича Франка для присвоєння назви, також важко однозначно відповісти, так як Франко всього лиш декілька разів за своє життя був гостем нашого міста, а найвагомішою причиною, що зв’язувала письменника із Станіславом, то було кохання до вчительки Юзефи Дзвонковської, яка, на жаль, померла через рік після їхнього знайомства.
До речі, першочерговою пропозицією щодо назви міста було Франківськ, але розуміючи співзвучність такої назви з іменем іспанського диктатора ФрАнко, який був ворогом радянської влади, державні мужі прийняли рішення добавити приставку Івано-, так і виникла сучасна назва Івано-Франківськ.

 


2) Станіслав чи Станиславів?


По суті, це одна і та сама назва, яка на різних мовах звучить по різному. Місто було названо в честь польського воєводи Станіслава Потоцького. І його тоді так і назвали – Станіслав. Тільки поляки в цьому регіоні на свій манер називають міста із закінченням – ów (наприклад, Lwow, Lubachów, Rzeszów, Sokolów і т.д.). До речі правильне звучання такої назви мало б бути - СтаниславУв. Так як і Львув, Любачув, Жешув, Соколув.


Австрійці же, в свою чергу, називали це місто так як вони чули – Станіслау. Тому, для нашого мовного сприйняття, правильнішою була б назва, яка відтворює ім’я засновника міста – Станіслав.

 


3) Чи варто змінювати назву?


Більшість теперішніх мешканців Івано-Франківська народилися в цьому місті з такою назвою або переїхали жити до міста, коли воно вже називалось Івано-Франківськ. Тому, природно, що іншу назву їм важко сприймати і думки щодо необхідності зміни назви на іншу їм видаються зайвими та політизованими.


Проте, як і людина, кожне місто має свою історію, традиції, культурну спадщину. І позбавляти цього, не маючи на це достатньо вагомих причин, я, переконаний, ніхто не має права. Всі навколишні обласні центри при своїй також неоднозначній історії все ж таки зберегли свої історичні назви – Тернопіль, Чернівці, Ужгород, Львів, Рівне і т.д. То чому ж ми позбавлені такого права? Можливо для нових мікрорайонів міста, таких як БАМ, Позитрон, нова Пасічна назва Івано-Франківськ є більш-менш прийнятною, тоді як гуляючи по історичній частині міста, проходячи повз Ратушу, Катедральний Собор, площу Ринок, Вічевий Майдан та інші пам’ятки історії поневолі думаєш, який же це Івано-Франківськ – це ж Станіслав!


До речі, рідне село Івана Франка, де він народився, Нагуєвичі, також було перейменоване радянською владою на Івана-Франка, але громада зібралася і віддавши шану відомому односельчанину, прийняла рішення про повернення до історичної назви Нагуєвичі. В 2009 році така назва була повернена. І значущість Івана Яковича в історії України від цього явно не зменшилась.

 


4) Чи на часі зміни?


Так влаштоване суспільство, що будь яка ініціатива буде мати як прихильників, так і противників. В даному випадку противники аргументують це тим, що мовляв в державі зараз є величезна кількість проблем, які є першочерговішими, тому зміна назви міста, яка тягне за собою значну витрату коштів, є не на часі. Погоджуюсь з тим, що Україна зараз має на порядку денному безліч нагальних потреб, які необхідно вирішувати. А після їх вирішення з’являться нові проблеми, а потім ще інші і так далі. В держави завжди буде багато невирішених питань, тому чекати поки вони пропадуть, я вважаю немає змісту. Ініціатива повинна виходити знизу від самих мешканців міста і коли вона набере загальнодержавної значимості, питання про доцільність таких змін відпаде саме собою.
Крім того, в зв’язку із прийняттям Закону про заборону радянської символіки, багато міст та сіл України будуть змінювати свої назви, через що будуть вноситись зміни до Державного бюджету та виділятись кошти на ці потреби. А добавити ще одне місто під цю програму, мені видається, не є великою проблемою, якщо на це буде воля тисяч жителів Івано-Франківська.

 


5) Як це зробити?


За Конституцією України та за традиційним правом питання про зміну назви міста чи села виносяться на місцевий референдум, за результатами якого приймається рішення Верховною Радою України. Але так сталося в нашій державі, що в зв’язку із прийняттям Закону України «Про всеукраїнський референдум» в 2012 році, Закон «Про всеукраїнський та місцевий референдум», який діяв до цього часу втратив чинність. Тобто всеукраїнський референдум провести можна, а місцевий – ні, бо немає законодавчої бази на це. 


Тому для прийняття Постанови ВРУ про зміну назви міста, необхідно визначити суб’єкта законодавчої ініціативи. В даному випадку – це може бути або народний депутат або Івано-Франківська міська Рада, яка прийме відповідне рішення і звернеться до Президента або Голови Верховної Ради із пропозицією прийняти відповідну Постанову.


А спершу, щоб встановити доцільність таких змін, я вважаю, необхідно провести соціологічне опитування мешканців міста з цього питання, організувати громадську ініціативу, провести масову роз’яснювальну інформаційну кампанію, зібрати громадські слухання. І тільки тоді, якщо такий рух отримає підтримку громади, винести на розгляд депутатів проект рішення про звернення до керівництва держави з цього приводу.


До слова, хочу ще зазначити, що змінити назву міста Верховна Рада має можливість, а от щоб змінити назву області необхідні попередні зміни до Конституції, що зробити є не так легко наразі. Тому можливий такий варіант, як в Росії – Санкт-Петербург Ленінградської області, а в нас Станіслав Івано-Франківської області. Хоча ми маємо такі успішні приклади і в Україні: Ужгород Закарпатської області та Луцьк Волинської області.


Щоб зрозуміти ситуацію, то найближчим часом наша громадська організація проведе соціологічне опитування по цьому питанню. Якщо хтось буде мати теж таке бажання, то долучайтесь, потім порівняємо результати. 

 


І на завершення, моя власна думка. Я хочу щоб в найближчому майбутньому:

 


1) Мер Станіслава разом із міськвиконкомом переїхав працювати до приміщення міської Ратуші, як це відбувається в багатьох європейських містах. Ратуша саме для цього і була збудована.


2) Краєзнавчий музей переїхав до Палацу Потоцьких, де йому саме місце. Територія відновленого палацу на Валах стане найбільш привабливим місцем для туристів. Крім музею, там будуть проводитись концерти і фестивалі, буде невеличкий готель і затишний ресторан. Це буде наша родзинка. Серце міста. Переконаний, що при зміні назви міста та бажанні відновити палац Потоцьких, польська сторона та Євросоюз на будуть економити кошти.


3) До Білого будинку у звільнені кабінети заїдуть служби і департаменти, які займають приміщення по всьому місту. Наприклад центр, зайнятості, управління освіти, департамент соцполітики тощо. Заодно і позвільняють приміщення під дитячі садки, яких катастрофічно не вистачає.


4) В старовинній відреставрованій частині Станіслава, звільненій від автотранспорту, на зручних лавочках будуть сидіти жителі та гості міста і читати газету «Станіславські Вісті» )))

 

Андрій Корнієнко

 

 

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ:

Юрій Винничук виступає за повернення Івано-Франківську історичної назви - Станіслав


13.04.2015 Андрій Корнієнко 6402 20
Коментарі (20)

Володимир Шулепін 2015.04.13, 22:39
1772 – 1918 роки (146р.) - Станіслав (нім. Stanislau), Австро- Угорщина Stanisławów - польська назва міста, Stanislau - нім. тому навіть в період 1772 – 1918 роки - поляки її називали Stanisławów. А на поштівках того часу вказують німецьку- польську і українську назви = Stanislau - Stanislau - Станиславів. Тому якщо повертатись до історичної назви - то правильно вживати український варіант - Станиславів
Wasyl Ryba 2015.04.13, 23:21
в нас всі решта міста і більшість сіл названі ше в часи Руси, а се замок молодий,будований чужими. Та й НЕ СТАНІСЛАВ А 1. Швєнти Станіслав- в честь святого Ст.,у нашому церковному календари такого світого нема; потім розмовне: Станіславув. Се був замок зрадників Потоцких і їх наймитів. 2. Русини далі жили в Княгинині (файна назва)і Заболотю. 3. Габсбурги воєвудство Руске ЖП-1 ділят на Лємберґ і Станіслау. Тут вони 1772р. поставили столицю области не в Галич, а в С., який їм дешево діставсі від збанкрутілих Потоцких, бо підтримали Бар-конфедератів (яких вирізали гайдамаки Гонти). Так Галич опустили до рівні повіту. Міщуки в С.: юдеї=55%, ляхи=35%, русини=10%. 4. Совіти тоже хотєт аби ми забули славне Галицке і Руське князівство. Хоть є Галичина і є Волинь. Хоть столиці їх вже не в тих містах, які дали першу назву. Тому підтримуют польску лінію (С.-С., Товмач називают Тлумачем, р.Бог -р.Буґ). І-Ф їм лєгчє гаваріть. Та й КПСС ліпили з него соц-та і атеїста. А я поважаю Франка. То вже як ІФ, то град Франків (типу Львів,Косів), як він вже місто, то Франкове. Тогди: їду до Франкова (Львова), м.Франкового. Се ніби прийшов чужий Франк (так 1000р. назад називали жителів зах.Європи) і заснував замок Франків. Як Угрин - Угринів. А Жид - Жидачів. Міщуки: визволителі=25%, укри=75%, місцеві ляхи+юдеї=1%. 5. Ё логічна пропозиція зробити нарешті місто нашим, не чужим, склад населення нагадувати не буду, питань нема - м.Галич назвати Старим Галичем, а м.ІФ - м.Галичем, а область Галицков. І думка не моя, а ще Пушика. Таких назв міст у наші области багато. (Косів, Кути, Гвіздец, Долина, села -Угринів, Мартинів, Скоморохи...) Бо ми і ё географічним і культурним центром нової Галичини. Львів ы на межи Гал. і Вол. і є економічним центром зах.України з інтернац.культуров 6. І всі туристи будут знати куда їхати аби подивитисі на справжних галичан і гуцулів. А то мучітсі тут деякі пацики, який туристичний імедж зробити для нашого міста. Галич і Русь знают всі, а Станіслау -лиш поляки. Традиції Галицкої Руси, хрещеної ще за 100р. до хрещ Києва, трипільска, пшеворска і комарівска археологічні культури, дольмени палеоліту і т.д. Прошу вважати се офіційним внеском. Треба - леґалізуюсі.
Oleg Kogut 2015.04.13, 23:22
Повністю підтримую Володимира, місто як людина, при народженні дано ім'я то з ним і довіку бути
Oleg Kogut 2015.04.13, 23:22
Повністю підтримую Володимира, місто як людина, при народженні дано ім'я то з ним і довіку бути
Oleg Kogut 2015.04.13, 23:24
Повністю підтримую Володимира, місто як і людина при народженні дано ім'я то і довіку бути з цим іменем
Wasyl Ryba 2015.04.14, 00:05
п.Олегови: се таке ви окупантам скажіт. ПравИло таке: 1. як загарбники перейменували місто - по визволеню верстаєсі стара назва, г.Левів-Львуф-Лємберґ-Львів. Так ми робим і з вулицьими. 2. як загарбники збудували місто, вулицю - по визволеню даєсі місцева назва, відповідна новому складу жителів. Так зробили всі колонії Африки і Азії. Палац П.= право власности - справа друга. Юзовка-Сталіно-Донєцк тоже.
Славко Задунайский 2015.04.14, 08:23
Як Станіслав,так і Станіславів - це звучить гарно і відповідає справжньому історичному образу міста. Хоча,як з моєї точки зору,Станіслав-це більш виразно український варіант назви,ніж Станіславів,який все таки має більш польский відтінок. Ну,а ми ж в Україні.
Андрій Корнієнко 2015.04.14, 10:47
Дуже цікавий коментар залишив Wasyl Ryba, хоча і в оригінальній формі)). Дякую за офіційний внесок і прошу Вас легалізуватися. Чекаємо Вас в групі @Івано-Франківськ чи Станіслав на Фейсбуці.
Руслана Котик 2015.04.14, 11:07
"До Білого будинку у звільнені кабінети заїдуть служби і департаменти, які займають приміщення по всьому місту. Наприклад центр, зайнятості, управління освіти, департамент соцполітики тощо. Заодно і позвільняють приміщення під дитячі садки, яких катастрофічно не вистачає" - оце 100 %!!!!!!! тільки заради цього вартує все це затівати!!
Тарас Василюк 2015.04.14, 12:33
Як корабель назвеш, так він і попливе. Назва Станіслав(ів) це асоціація з періодом становлення нашого міста, саме під такою назвою воно і лишиться в історії Європи.Треба просто визнати, що досі історія міста нами рішуче ігнорується, спогади про його засновників поступово стираються і за декілька десятиліть від атмосфери старого Станіслава нічого не залишиться. Її витіснить синтетичний Івано-Франківськ.
Taras Dashchenko 2015.04.14, 12:46
Абсолютно згоден зі всім що написав автор людині-місту-кораблю ім*я дають раз й назавжди.Міняти це вже дурна аура та енергетика.Міськрада в ратуші-краєзнавчий музей в палац Потоцького- назва міста Станіслав ,це як кажуть в армії прямо в дирочку.
Michail Kuzbyt 2015.04.14, 13:38
Для цього щоб місту повернули стару назву(і це буде просто правильно)-потрібно,щоб мешканці_місцеві сказали своє слово.Історія повинна мати своє продовження.Вітаю автора за розум ...Є все таки в нас розумні люди!ГОРДИЙ за мудрих молодих людей...
Коломия Наше Місто 2015.04.14, 22:23
Дискусія про зміну чи радше повернення назви міста - Станіславів, це в даному випадку не потрібна дискусія. Чому??? Місто бере свій початок від 1661 року - це виразно польське місто за часом заснування адже це період панування на наших землях Польського Королівства, за своєю суттю, адже назве на честь Станіслава одного з нащадків Потоцьких - а Потоцькі не одні з найбільших гнобителів українського народу, саме українців!!! Це жорстока правда! Повернення назви на Станіслав чи Станіславів чи Станиславів втратить українське коріння цього міста, яке зараз має виразні риси.
Коломия Наше Місто 2015.04.14, 22:29
Логіка автора - Андрія Корнієнка надто спрощена, адже повернення до варіанту польської назви міста породить велику дискусію між українцями і поляками, вірніше дасть моральне право полякам і далі стверджувати про те, що Львів - то наше місто а тим паче це прямо буде стосуватися Станіславова. Зараз місто з назвою Івано-Франківськ має виразно українське обличчя за духом у за укладом життя міської громади тому, перейменування я однозначно не підтримую.
Andry Tarnavskiy 2015.04.17, 10:36
Ось тут шанувальники старих фото Станіславова не перший рік проводять таке опитування. То ж думки поділились абсолютно порівно. Час від часу незначну перевагу має то одна то інша. http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1326285&page=183
Andry Tarnavskiy 2015.04.15, 17:00
Пропоную Фіртці поставити таке опитування. Тоді і побачимо розподіл думок без затрати "величезних коштів".
Миша Савин 2015.04.19, 15:54
Мені ,як людині яка нароилася в Станіславі в 1940р трудно вимоляти Івано-Франківськ.Мої діди і батьки (вони русини-українці ніколи не говорили Станіславів)для ниїх Станіслав все був Станіславом,Місто побудоване Потоцким на місці села Заболоття іназване в честь одного з Потоцких.Це історичний факт.Імя Станіслав носять і українці ,воно гарно звучить.Що до Галичини то це не тіліки наша і сусідні області а і західна галичина яка зараз в Польщі Остання столиця Галичини Холм який зараз там же і названий ХЕЛМ.
Boris Borysiv 2015.04.17, 20:14
Я вимагаю від міськради звернутись до Верховної Ради з закликом прийняти законопроект 1135 чи 1135-1 "Про цивільну зброю". Тим більше, що більшість у міській раді за "Свободою", очільник якої О.Тягнибок завжди на словах був за такий закон. Шановні висуванці від "Свободи" зробіть це, а потім буде черга за обласною радою. Ми наближаємось до місцевих виборів, тому тільки таким чином ця політична сила зможе загладити свою провину через деяких власних нечистих на руку представників... і можливо навіть взяти певну кількість місць у міській та обласній радах...
Michail Kuzbyt 2015.04.22, 12:47
Ні ЛЬвів,ні львівяни ніколи б не погодилися назвати своє місто Івано-Франківськом,хоч І.Франко похований у Львові,університет ім.І,Я,Франка.Я вже коротенько сказав свою думку-мешканці міста і тільки мешканці мають право і перевагу вирішувати про перейменування.А саме головне не сійте злобу,ненависть до тих хто зробив трохи більше ніж радянська влада.Не можна йти до Європи з мішками жовчі і ненависті-усміхніться і Станіслав вас зрозуміє.Любові нам всім,ми ж українці.Слава Україні!
Igor Shuliatytskiy 2016.12.01, 13:29
Місто повинне носити історичну назву.я народився в м.Станіслав, і я вважаю, що потрібно повернутм йому історичну назву.
10.05.2022
Тетяна Дармограй

Чимало українців, які наразі у відносній безпеці, відчувають провину, що можуть жити звичним життям. Зокрема, у них нерідко виникає так званий «синдром вцілілого».

968
28.04.2022
Тетяна Дармограй

Фіртка поспілкувалась з психологинею Оленою Коструб про те, як упоратися з втратою близької людини, як підтримати того, хто переживає втрату та чого робити не потрібно.    

1979
19.04.2022
Алла Павлуцька

Що таке війна для психіки, як уникнути конфліктів у команді, якщо ти волонтер? Як волонтерити, щоб не вигоріти передчасно? Як говорити з дітьми про війну та заспокоювати їх? Вправи, які допоможуть під час паніки в укритті та вдома, про синдром “провини вцілілого” та інша корисна інформація від психологині та коуч-менторки.

2851
15.04.2022
Уляна Мокринчук

Фіртка продовжує публікувати історії людей, які особисто пережили жахіття війни та переїхали з місць, які постраждали від воєнних дій, на Івано-Франківщину або перебувають тут транзитом.

3487
08.04.2022
о. Володимир Лукашевський

Війна торкається абсолютно кожного. З чим найчастіше сьогодні люди звертаються до лікаря та як побороти відчуття неспокою, говоримо з терапевтом Клініки св. Луки Лілією Федунців.

3687
07.04.2022
Мар’яна Цимбалюк

Голова Івано-Франківського обласного відділення Асоціації фахівців з нерухомості України розповів про те, що відбувалося з орендою житла на початку війни, чи стабілізувалися ціни, настільки комерційна нерухомість виросла в ціні у зв'язку з релокацією бізнесу і що слід очікувати на ринку нерухомості Прикарпаття найближчим часом.

6877 1

24 лютого Росія оголосила про початок так званої «спеціальної військової операції» в Україні. Кожній розважливій людині зрозуміло, що те, що відбувається в Україні, є повномасштабною війною. Однак, це не класична конвенційна війна (масові звірячі злочини проти мирного населення це підтверджують), в якій збройні сили однієї держави у відкритій конфронтації за нормами міжнародного права протистоять військовим силам іншої.

3871

Сьогодні кожен українець незалежно від своїх політичних, релігійних чи інших поглядів є солдатом української армії, що захищає свою країну від російсько-білоруських окупантів.

5686

Російський ліберал не може відчувати емпатію до українського народу, до його трагедії. Для нього душевні терзання російського мародера і вбивці куди важливіші і, головне, ближчі. Це таке осмислення власної нікчемності.

6824 1

Раз на рік Президент США звертається до країни з трибуни у Конгресі. State of the Union. Своєрідний звіт про стан речей в країні. Перші 20 хв (з 60) були про Україну. Овації стоячи кожну хвилину. Майже всі з українськими прапорцями.  

7640
18.04.2022

Аби уникнути харчових отруєнь чи гострих кишкових інфекцій, спеціалісти Головного управління Держпродспоживслужби в Івано-Франківській області рекомендують дотримуватись основних правил.

2477
28.03.2022

Вже незабаром в Івано-Франківську запрацюють анонсовані владою соціальні ринки. Тут всі охочі зможуть придбати продукти за нижчою, аніж у магазинах, ціною.

4742
25.03.2022

Харчуватися тут можуть як евакуйовані українці, так і місцеві мешканці громади.

5127
09.05.2022

Кожен охочий мав змогу доєднатися до молитви через трансляцію на інтернет-ресурсах Івано-Франківської Архієпархії УГКЦ та Архікатедрального собору.  

494
04.05.2022

Розмова між предстоятелями церков відбулась через відеозв'язок Zoom і тривала близько 40 хвилин. Патріарх Кирило під час розмови з протягом 20 хвилин, "читаючи з папірця", намагався переконати Папу Римського в доцільності війни росії проти України. 

958
25.04.2022

Православні християни вшановують пам'ять преподобного Василя Сповідника, єпископа Парійського. Наші пращури у молитвах до святого просили про надання сили та хоробрості, а також про позбавлення від хвороб. Що не можна і що  слід робити в цей день.

1828
07.04.2022

Християни східного обряду 7 квітня відзначають Благовіщення Пресвятої Богородиці – третє за значенням свято після Різдва та Великодня. Згідно віруваннями цього дня Діві Марії явився Архангел Гавриїл, який повідомив її про те, що вона стане матір'ю Ісуса Христа.  

3411
08.05.2022

Схиляємось перед матерями та батьками, які виростили мужніх патріотів, перед дітьми, які втратили батьків...

936
25.04.2022

У Франції офіційно оголосили переможця президентських виборів, другий тур яких відбувся у неділю 24 квітня.

1803
07.04.2022

Нагадаємо, що попри те, що ЗСУ фіксують численні обстріли українських земель, що ведуться з території Білорусії; дислокацію на білоруських землях російських окупантів, котрі вбивають, гвалтують та грабують цивільне населення в Україні Лукашенко цинічно заявляє, що Білорусь не є учасником війни.  

3707
05.04.2022

Метою законопроєкту є встановлення кримінальної відповідальності за пропаганду символіки військової агресії рф проти України та за порушення законів і звичаїв війни в частині використання військовими формуваннями держави-агресора цивільного населення окупованих територій в якості «живого щита».

3931 9
20.03.2022

За словами Володимира Зеленського, РНБО прийняла рішення призупинити будь-яку діяльність на території України низки партій, які мають зв’язки з росією.

5466